کد مطلب:69580 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:270

حمد و ثنای الهی











بارِیء ُ الْمـَسْمُوكاتِ وَ داحِی الْمَدْحُوّاتِ وَ جَبّارُالاَْرَضینَ وَ...

حمد و سپاس خدایی را كه در یگانگی خود بلند مرتبه، و در تنهایی و فرد بودن خود نزدیك اسـت. در قـدرت و سـلطـه خـود باجلالت، و در اركان خود عظیم است. علم او به همه چیز احاطه دارد در حالی كه در جای خود است، و همه مخلوقات را با قدرت و برهان خود تحت سیطره دارد.

هـمیشه مورد سپاس بوده و همچنان مورد ستایش خواهد بود. صاحب عظمتی دائمی است. ابتدا كننده و بازگرداننده، اوست و هر كاری به سوی او بازمی گردد.

بـه وجـود آورنـده بـالا بـرده شـده هـا (آسـمـان هـا و افـلاك) و پهن كننده گسترده ها (زمین)، یـگـانـه حـــكــمـران زمـیـن هـا و آسـمـان هـا، پـاك و مـنـزّه و تـسـبـیـح شده است. پروردگار ملائكه و روح،تـفـضـّل كـنـنده بر همه آنچه خلق كرده و لطف كننده بر هر آنچه به وجود آورده است. هر چشمی زیر نظر اوست ولی چشم ها او را نمی بینند.

كـَرم كـنـنـده و بردبار و تحمّل كننده است. رحمت او همه چیز را فرا گرفته و با نعمت خود بر همه آنها منّت گذارده است. در انتقام گرفتن خود عجله نمی كند، و به آنچه از عذابش ‍ كه مستحقّ آنند مبادرت نمی ورزد.

بـاطـن هـا و اسـرار و رازهـا را می فهمد و ضمایر را می داند و پنهان ها بر او مخفی نمی ماند و مخفی ها بر او مشتبه نمی شود. احاطه او بر هر چیزی و غلبه بر همه چیز و قوّت در هر چیزی و قـدرت بـر هـر چیزی دارد و مانند او شیئی نیست. اوست به وجود آورنده شیء (چیز) هنگامی كه چـیـزی نـبـود. دائم و زنـده است، و به قسط و عدل قائم است. نیست خدایی جز او كه با عزّت و حكیم است.

بـالاتـر از آن است كه چشم ها او را درك كنند ولی او چشمها را درك می كند و او لطف كننده و آگاه اسـت. هـیـچ كس نمی تواند با دیدن، به صفت او راه یابد، و هیچ كس به چگونگی او از سرّ و آشكار دست نمی یابد مگر به آنچه خداوند عزوجل راهنمایی كرده است.

گواهی می دهم برای او كه اوست خدایی كه قُدس و پاكی و منزّه بودن او روزگار را پر كرده است. او كه نورش ابدیّت را فرا گرفته است. او كه دستورش را بدون مشورتِ مشورت كننده ای اجرا می كند و در تقدیرش شریك ندارد و در تدبیرش كمك نمی شود.

آنـچـه ایـجـاد كـرده بدون نمونه و مثالی تصویر نموده و آنچه خلق كرده بدون كمك از كسی و بدون زحمت و بدون احتیاج به فكر و حیله خلق كرده است. آنها را ایجاد كرد، پس به وجود آمدند و خـلق كـرد، پـس ظـاهـر شدند. پس اوست خدایی كه جز او خدایی نیست، صنعت او محكم و كار او زیبا است، عادلی كه ظلم نمی كند و كَرم كننده ای كه كارها بسوی او بازمی گردد.

شـهـادت مـی دهـم كـه اوسـت خـدایـی كـه هـمـه چـیـز در مقابل عظمت او تواضع كرده و همه چیز در مـقـابـل عـزّت او ذلیـل شـده و همه چیز در برابر قدرت او سر تسلیم فرود آورده و همه چیز در برابر هیبت او خاضع شده اند.

پـادشـاهِ پادشاهان و گرداننده افلاك و مسخّر كننده آفتاب و ماه، كه همه با زمانِ تعیین شده در حركت هستند. شب را بر روی روز و روز را بر روی شب می گرداند كه به سرعت در پی آن می رود. در هم شكننده هر زورگوی با عناد، و هلاك كننده هر شیطان سرِ پیچ و متمرّد است.

بـرای او ضدّی و همراه او معارضی نبوده است. یكتا و بی نیاز است. زاییده نشده و نمی زاید و بـرای او هـیـچ هـمـتـایـی نـیست. خدای یگانه و پروردگار با عظمت می خواهد، پس به انجام می رسـانـد؛ و اراده مـی كند پس مقدّر می نماید؛ و می داند پس به شماره می آورد. می میراند و زنده می كند، فقیر می كند و غنی می نماید، می خنداند و می گریاند، نزدیك می كند و دور می نماید، منع می كند و عطا می نماید. پادشاهی از آن او و حمد و سپاس برای اوست. خیر بدست اوست و او بر هر چیزی قادر است.

شـب را در روز و روز را در شـب فـرو مـی بـرد. نـیست خدایی جز او كه با عزّت و آمرزنده است. اجابت كننده دعا، بسیار عطا كننده، شمارنده نَفَس ها و پروردگار جنّ و بشر، كه هیچ امری بر او مـشـكـل نمی شود، و فریاد دادخواهان او را منضجر نمی كند، و اصرار اصرار كنندگانش او را خـسـتـه نـمـی كـنـد. نـگـهـدارنـده صـالحـان و مـوفـّق كـنـنـده رستگاران و صاحب اختیار مؤ منان و پـروردگـار عـالمـیـان. خدایی كه از هر آنچه خلق كرده مستحق است كه او را در هر حالی شكر و سپاس گویند.

او را سپاسِ بسیار می گویم و دائماً شكر می نمایم، چه در آسایش و چه در گرفتاری، چه در حـال شـدّت و چـه در حـال آرامش. و به او و ملائكه اش و كتاب هایش و پیامبرانش ایمان می آورم. دسـتـور او را گوش می دهم و اطاعت می نمایم و به آنچه او را راضی می كند مبادرت می ورزم و در مـقـابـل مـقـدّرات او، بـه عنوان رغبت در اطاعت او و ترس از عقوبت او تسلیم می شوم؛ چرا كه اوسـت خـدایـی كـه نـمی توان از مكر او در امان بود و از ظلم او هم ترس نداریم (یعنی ظلم نمی كند).